بویر سرگرمی دانشگاه سرگرمی بیا تو بخندیم

بویر: سرگرمی دانشگاه سرگرمی بیا تو بخندیم کارتون منتخب روز

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    مرکز پژوهش‌های مجلس که در هفته گذشته اقدام به محاسبه خط فقر مطلق سال ۹۵ کرده بود، این بار خط فقر مطلق سال ۹۶ و همچنین شش‌ماهه نخست سال ۹۷ را برآورد کرده است.

    رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    عبارات مهم : سیاست

    مرکز پژوهش های مجلس که در هفته گذشته اقدام به محاسبه خط فقر مطلق سال ۹۵ کرده بود، این بار خط فقر مطلق سال ۹۶ و همچنین شش ماهه نخست سال ۹۷ را برآورد کرده است.

    به گزارش تجارت نیوز، بازوی پژوهشی مجلس در گزارش خود در محاسبه خط فقر استان های متفاوت را به چهار خوشه شهری و پنج خوشه روستایی تقسیم کرده و سپس جهت هر خوشه خط فقر مطلق را اعلام کرده است.

    رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    پیش تر بازوی پژوهشی مجلس جهت محاسبه خط فقر سال ۹۵، از روش «حداقل نیازهای اساسی» استفاده کرده بود. این در حالی است که جهت محاسبه خط فقر مطلق در سال ۹۶ و همچنین شش ماهه سال ۹۷ از شاخص های قیمت استانی به تفکیک ریز اقلام در گروه های هزینه ای استفاده کرده است.

    بازوی پژوهشی مجلس در توضیح زیاد روایت می کند که جهت محاسبه خط فقر در سال ۹۶، ابتدا هزینه هر کدام از اقلام موجود در خط فقر (خوراکی، پوشاکی، مسکن و…) برآورد شده است هست. سپس هزینه هر کدام از اقلام مذکور در رشد قیمت آنها نسبت به سال (سال ۹۶ نسبت به ۹۵) قبل به تفکیک هر استان ضرب شده است و بدهید ترتیب برآورد هزینه جهت سال ۹۶ محاسبه شده است است.

    مرکز پژوهش‌های مجلس که در هفته گذشته اقدام به محاسبه خط فقر مطلق سال ۹۵ کرده بود، این بار خط فقر مطلق سال ۹۶ و همچنین شش‌ماهه نخست سال ۹۷ را برآورد کرده است.

    گزارش مذکور همچنین در مورد چگونگی محاسبه خط فقر شش ماهه نخست سال ۹۷ روایت می کند که این کار از طریق ضرب هزینه اقلام خط فقر (خوراکی، پوشاکی، مسکن و…) در رشد قیمت آنها نسبت به بهار و تابستان سال ۹۵، محاسبه شده است است.

    اما همان طور که گفته شد گزارش فوق بر اساس بردار قیمتی، مناطق شهری را به چهار خوشه و مناطق روستایی کشور را به پنج خوشه تقسیم کرده هست. بر اساس نتیجه های این پژوهش، در خوشه های شهری شهرستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به تنهایی در یک خوشه قرار گرفته و خط فقر سرانه (برای هر نفر) جهت این خوشه در بهار ۹۷ معادل ۹۰۷ هزار تومان بوده هست. همچنین خط فقر خانواده چهار نفره نیز معادل دو میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هست. این رقم جهت تابستان ۹۷ به ترتیب برابر یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و دو میلیون و ۷۲۸ هزار تومان است.

    گزارش فوق به این عنوان اشاره کرده که مقدار خط فقر مطلق در تابستان ۹۷ نسبت به بهار ۹۷ جهش بسیار قابل توجهی داشته هست. به نحوی که خط فقر پایتخت کشور عزیزمان ایران تنها در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به بهار ۱۳۹۷، در حدود ۳۰۰ هزار تومان جهت یک خانوار چهار نفره زیاد کردن داشته که این عنوان می تواند نشان دهنده قرار گرفتن افراد بیشتری در زیر خط فقر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال های قبل باشد.

    رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    این گزارش ادامه می دهد: با توجه به اینکه فقرا، نسبت به سایر افراد جامعه، سهم بیشتری از هزینه های خود را به گروه خوراکی تخصیص می دهند، آینده نگری می شود با توجه به رشد قابل توجه شاخص قیمت بعضی گروه ها (نظیر گروه خوراکی) در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال های گذشته، خط فقر نیز در ادامه سال ۱۳۹۷ با مقدار رشد بیشتری روبه رو باشد.

    اما هسته پژوهشی مجلس در مورد خط فقر سایر خوشه های استانی در تابستان ۹۷ روایت می کند که هشت شهرستان بزرگ کشور بعد از شهرستان پایتخت کشور عزیزمان ایران (با اختلاف قابل توجه ۹۰۰ هزار تومانی)، دارای بیشتری مقدار خط فقر یعنی به میزان یک میلیون ۸۱۰ هزار تومان جهت یک خانواده چهار نفره بوده اند. خط فقر سرانه جهت این هشت شهرستان بزرگ (خوشه سوم) معادل ۶۷۰ هزار تومان هست. توصیه جالب توجه آن است که خط فقر خانواده چهار نفره جهت این شهرستان ها در تابستان ۹۷ نسبت به فصل بهار، ۲۰۰ هزار تومان زیاد کردن داشته هست. این شهرستان ها، مشمول بر استان های کرمانشاه، البرز، قم، تهران، شهرستان مشهد، شهرستان کرمانشاه، شهرستان کرج و شهرستان شیراز هستند.

    مرکز پژوهش‌های مجلس که در هفته گذشته اقدام به محاسبه خط فقر مطلق سال ۹۵ کرده بود، این بار خط فقر مطلق سال ۹۶ و همچنین شش‌ماهه نخست سال ۹۷ را برآورد کرده است.

    خط فقر سرانه و خانواده چهار نفره جهت استان های خوشه دوم به ترتیب معادل ۴۹۳ هزار تومان و یک میلیون و ۳۳۳ هزار تومان در تابستان ۹۷ بوده هست. استان های اردبیل، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد جز این خوشه هستند.

    در نهایت خوشه اول نیز دربرگیرنده استان های مرکزی، آذربایجان غربی کردستان، بوشهر، هرمزگان، گیلان، اصفهان، همدان، زنجان، قزوین، مازندران، گلستان، لرستان، سمنان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و شهرستان تبریز، شهرستان اصفهان و شهرستان اهواز هست. بازوی پژوهشی مجلس خط فقر سرانه و خانواده چهار نفره را در تابستان ۹۷ جهت این خوشه به ترتیب معادل ۵۵۱ هزار تومان و یک میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بوده است.

    رشد ۲۵ درصدی خط فقر در سال ۹۷

    اما گزارش فوق جهت مناطق روستایی نیز پنج خوشه در نظر گرفته که جهت هر کدام از آنها اقدام به محاسبه خط فقر سرانه و خانواده چهار نفره کرده هست. بر همین اساس، در تابستان ۹۷ خط فقر سرانه و خانواده چهار نفره جهت روستاهای استان پایتخت کشور عزیزمان ایران و البرز که در یک خوشه قرار دارند، به ترتیب معادل ۵۸۴ هزار تومان و یک میلیون و ۵۷۸ هزار تومان بوده هست. این گزارش جهت سایر خوشه های روستایی نیز اقدام به محاسبه خط فقر کرده است.

    توصیه های مرکز پژوهش های مجلس

    اما گزارش بازوی پژوهشی مجلس در آخر به سیاست گذاران توصیه می کند که نگاهی به خط فقر محاسبه شده است در سال های متفاوت نشان می دهد که خط فقر در نقاط متفاوت کشور دارای تفاوت زیادی با یکدیگر است و از این رو سیاست های حمایتی از فقرا نیز باید متناسب با شرایط هر منطقه در نظر گرفته شود.

    هسته پژوهشی مجلس ضمن اشاره به رشد ۲۵ درصدی خط فقر تابستان ۹۷ نسبت به تابستان ۹۶ جهت کل کشور، بر لزوم سیاست های حمایتی از خانوارهای ایرانی تاکید می کند. با این حال، گزارش مذکور ضمن اشاره بر هدفمندی این سیاست های حمایتی، از سیاست دولت جهت کمک یکسان به خانوارهای با درآمد زیر ۳٫۵ میلیون انتقاد می کند و آن را غیرهدفمند می داند. این گزارش همچنین سیاست زیاد کردن حداقل دستمزد در طول سال را نیز غیرهدفمند می داند.

    گزارش فوق در توضیح مخالف با سیاست های حمایتی دولت می نویسد: رقم خط فقر در کل کشور پراکندگی زیادی دارد. جهت مثال در شهرستان پایتخت کشور عزیزمان ایران خط فقر در حدود ۳٫۵ برابر خط فقر در نقاط روستایی استان های سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام هست. این عنوان نشان می دهد که یک سیاست حمایتی یکسان نباید در کل مناطق کشور به اجرا گذاشته شود.

    اما مرکز پژوهش های مجلس در مورد سیاست زیاد کردن حداقل دستمزد نیز اعتقاد دارد که هر چند باید حداقل دستمزد ۹۸ نسبت به سال قبل زیاد کردن یابد، ولی در درجه اول این زیاد کردن باید جهت مناطق متفاوت کشور متفاوت باشد. بازوی پژوهشی مجلس در توضیح زیاد می نویسد: زیاد کردن قابل توجه حداقل دستمزد در مناطقی که خط فقر پایین تری دارد، ممکن است به علت تحمیل هزینه اضافی به کارفرما، موجبات اخراج کارگران ر فراهم کرده و فقر بیشتری را به همراه داشته باشد. ثانیا، رفاه ازدست رفته خانوار در اثر زیاد کردن قابل توجه قیمت تورم و همچنین اوج رفتن خط فقر، تنها از طریق دستمزدها قابل جبران نیست و الزام واحدهای تولیدی به زیاد کردن شدید دستمزدها در شرایط فعلی کشور می تواند منجر به بدتر شدن اوضاع تولید و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

    واژه های کلیدی: سیاست | میلیون | استانی | تابستان | خانواده | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار